Retourprocedure

Zijn je producten niet helemaal wat je zoekt? Jammer! We helpen je graag om het artikel zo vlot mogelijk terug te sturen. Hieronder vind je alle info over onze retourprocedure. Zo kunnen we jou een vlotte afhandeling van geretourneerde producten garanderen.

Download via onderstaande knop een beknopt overzicht van de verschillende stappen binnen de retourprocedure.

Overzicht retourprocedure

I. Melding van teruggave

1. Meld elke teruggave van goederen telefonisch, schriftelijk (via e-mail), of in persoon bij één van onderstaande officiële BOSS paints meld- of verkooppunten:

Meldpunt

Telefoon

Mail

Bereikbaar

Klantendienst

+32 56 738 333

order@boss.be

Ma. - do.: 08.00 - 17.30
Vrij. : 08.00 - 16.00

Klachtendienst

+32 56 738 270

Ma. - do.: 08.00 - 17.30
Vrij.: 08.00 - 16.00

Depot Waregem

+32 56 738 200

Ma. - do.: 07.00 - 17.30 doorlopend
Vrij.: 07.00 - 16.00 doorlopend

Depot Antwerpen

+32 34 494 096

Ma. - vrij.: 07.30 - 17.00 doorlopend

Depot Brugge

+32 50 393 404

Ma. - vrij.: 07.30 - 17.00 doorlopend

Depot Gent

+32 92 420 511

Ma. - vrij.: 07.30 - 17.00 doorlopend

Afhaalpunt colora

Vind hier jouw afhaalpunt.

Opgelet: bij je vertegenwoordiger, colora-coach of chauffeur kan je de teruggave niet officieel melden. Hij of zij mag de goederen ook niet meenemen naar BOSS paints, maar zal jou wel graag doorverwijzen naar één van de officiële meldpunten.

2. Vermeld duidelijk hoeveel stuks je terugstuurt en waarom. Geef ook het artikelnummer door of omschrijf het artikel duidelijk. Heb je nog andere nuttige bijkomende informatie, zoals de factuur of pakbon-referentie van de levering, vermeld die dan ook van bij het begin. Zo hebben we alle nodige informatie over je retour nog voor de goederen bij ons aankomen.

II. Aanvraagtermijn

  1. Standaard geldt dat retours binnen 1 kalendermaand na levering gemeld moeten worden, om in aanmerking te komen voor teruggave en bijgevolg ook creditering te kunnen krijgen. Indien goederen niet conform de pakbon geleverd werden, gelieve dit binnen de 2 werkdagen na levering te melden.

  2. Retours die het gevolg zijn van een producttechnische klacht vallen onder de klachtenbehandeling en kunnen ten allen tijde worden gemeld, dit indien de goederen binnen de voorziene garantieperiode werden gebruikt.

III. Weigering van teruggave

BOSS paints behoudt zich het recht om de volgende retours te weigeren als de teruggave niet het gevolg is van een leverings- of kwaliteitsprobleem:

  1. Goederen die niet bij BOSS paints werden aangekocht

  2. Goederen op maat / speciale bestellingen* :

    1. Kleuren op maat

    2. Verven aangekleurd via MY-MX

    3. Artikelen buiten het assortiment of op maat besteld bij een leverancier van ons

    4. Artikelen met badnummer of afsnijdingen

  3. Goederen die bij ons binnenkomen zonder terugnamedocument

  4. Goederen in promotie

  5. Goederen waarvan men vooraf weet dat ze waardeloos zijn voor BOSS paints

  6. Goederen die langer dan 1 maand geleden bij BOSS paints werden gekocht

  7. Goederen die vroeger aan liquidatievoorwaarden werden verkocht of vandaag aan liquidatievoorwaarden worden verkocht

Als we één van deze punten pas vaststellen op het moment dat de goederen al bij BOSS paints zijn aangekomen, dan worden die bij de eerstvolgende levering naar u teruggestuurd, zonder creditering.

*Een besteld artikel is een speciale bestelling als het artikel bij BOSS paints niet op voorraad gehouden wordt en dus speciaal op vraag van de klant besteld of geproduceerd wordt.

IV. Ophaling van retours

  1. Terug te nemen goederen kunnen alleen bij BOSS paints binnenkomen op de volgende manieren:

    1. Jijzelf, of een afgevaardigde van je bedrijf, brengt ze naar een depot/afhaaldienst

    2. Onze transportdienst haalt ze op

    3. Alleen zo kunnen we verzekeren dat de administratie en verwerking van de retours correct en binnen het afgesproken tijdsbestek plaatsvindt. Elke andere manier van aannemen van retours is niet toegestaan (vb. de goederen meegeven aan een vertegenwoordiger…).

  2. Goederen die via onze transportdienst teruggestuurd worden, worden opgehaald bij de eerstvolgende levering, tenzij anders afgesproken.

  3. Een chauffeur mag de retours alleen meenemen als er een terugnamedocument voor bestaat.

V. Wat als de goederen niet klaarstaan bij ophaling?

Als de chauffeur bij de eerstvolgende levering of op een afgesproken datum de retours wil meenemen en de goederen staan niet klaar, dan zal de chauffeur een afgestempeld terugnamedocument voor je achterlaten. Op het document staat ook de vraag om de teruggave opnieuw aan te melden als je een nieuwe ophaling wenst.

Bij een nieuwe ophaling geldt het volgende:

  • De aanvraagtermijn loopt intussen gewoon verder. Let wel dat je hierdoor niet de voorziene meldingstermijnen (cfr. II. Aanvraagtermijn) overschrijdt.

  • Het terugnamedocument wordt geschrapt bij BOSS paints. De goederen zullen alleen opgehaald worden als je de aanvraag opnieuw indient.

  • Meld je een teruggave voor de tweede keer aan, hou dan het documentnummer van het eerste terugnamedocument bij de hand. Zo kunnen we alle oorspronkelijke gegevens makkelijk terugvinden en naar het nieuwe document kopiëren. -

  • Als je de op te halen goederen bij BOSS paints gehuurd hebt, zullen de extra dagen bij de huursom gerekend worden, en dit omdat wij altijd het aantal effectieve dagen factureren.

VI. Kwaliteitscontrole van de goederen

Zodra de goederen bij BOSS paints zijn aangekomen, voeren wij een kwaliteitscontrole uit om te bepalen of de goederen nog doorverkoopbaar, verwerkbaar of waardeloos zijn. Zo bepalen we welk bedrag je kan terugkrijgen.

Een teruggegeven artikel is:

  • doorverkoopbaar als het zonder bijkomende behandeling conform is aan de actuele versie van het artikel en dus meteen terug naar het magazijn kan.

  • waardeloos als het niet doorverkoopbaar is in de staat zoals wij het van jou hebben ontvangen, en als wij het artikel ook niet meer doorverkoopbaar kunnen maken door het te bewerken.

  • verwerkbaar als het niet voldoet aan de voorwaarden om doorverkoopbaar of waardeloos te zijn.

VII. Crediteringsregels

Goederen worden enkel gecrediteerd indien deze:

  • 100% intact en doorverkoopbaar zijn, met andere woorden in oorspronkelijke staat

  • binnen de afgesproken aanvraagtermijn gemeld werden, namelijk binnen 1 maand na levering (d.i. de tijd die verstreken is tussen de levering van de goederen en de melding van teruggave van diezelfde goederen)

  • het product niet voorkomt op de lijst van de productbeperkingen (cfr. III. Weigering van teruggave).

Goederen die teruggestuurd worden omwille van een klacht, vallen buiten deze crediteringsregels. Als de kwaliteitsklacht terecht is, krijg je uiteraard 100% creditering.

VIII. Interne maatregelen voor een vlotte behandeling van retours

  1. Elke kwaliteitsklacht wordt afzonderlijk en zo snel mogelijk door BOSS paints behandeld. Het behandelen van jouw klacht primeert boven de retourprocedure.

  2. Er zijn verschillende officiële kanalen om een retour te melden (cfr. I. Melding van teruggave), en dit om de verwerking van jouw teruggave in goede banen te leiden en onnodig tijdverlies te vermijden.

  3. Onze mensen zullen bij het ontvangen van jouw melding van een retour zoveel mogelijk informatie hieromtrent verzamelen en die noteren op het terugnamedocument. Zo hebben we alle informatie bij de hand als jouw artikel bij ons binnenkomt.

  4. BOSS paints haalt de retours op bij de eerstvolgende levering op jouw adres, tenzij anders afgesproken bij de melding van de terugname. Als je binnen de week na melding van de retour geen nieuwe bestelling geplaatst hebt, zal de vervoerdienst contact met je opnemen voor een aparte ophaling. Hiermee willen we vermijden dat de terug te nemen goederen te lang bij jou blijven staan.

  5. BOSS paints garandeert dat de creditering van de teruggestuurde goederen gebeurt binnen de 3 weken na aankomst van de retour bij BOSS paints.

  6. Ingeval van stopzetting van een winkel kan vooraf bepaald worden welke goederen al dan niet naar BOSS paints mogen teruggestuurd worden, onder voorbehoud van kwaliteitscontrole. Afwijking van de standaard retourprocedure is in dit geval mogelijk. Contacteer jouw vertegenwoordiger voor de juiste afspraken hierrond.

IX. Maatregelen bij misbruik

Wij gaan ervan uit dat bovenstaande regels duidelijk zijn en door beide partijen gerespecteerd zullen worden. Als wij vaststellen dat er systematisch misbruik gemaakt wordt van deze regels, zullen wij ons genoodzaakt zien om de gemaakte kosten (administratief, logistiek, verwerking) aan de klant door te rekenen.

Onder het motto “Beter voorkomen dan genezen” hebben we nog een aantal tips om retours en eventueel daaruit voortvloeiende discussies te vermijden:

  • Bestel via de webshop

  • Vermeld altijd artikelnummer, omschrijving, exacte kleur en aantal bij een bestelling via een ander kanaal

  • Geef de gewenste leverdatum door

  • Bij twijfel, contacteer je aanspreekpunt bij de Klantendienst

Bekijk hier een beknopt overzicht van de verschillende stappen binnen de retourprocedure.

Neem contact op met onze klantendienst

Vind je op deze pagina niet wat je zoekt? Onze klantendienst kun je tijdens de openingsuren telefonisch bereiken op +32 56 738 333 of via mail naar order@boss.be.